mappen en nachtduiken - Reisverslag uit Majŏn, Noord-Korea van Stefan - WaarBenJij.nu mappen en nachtduiken - Reisverslag uit Majŏn, Noord-Korea van Stefan - WaarBenJij.nu

mappen en nachtduiken

Blijf op de hoogte en volg Stefan

22 Oktober 2013 | Noord-Korea, Majŏn

22-10 weer rot geslapen en er om 5:00 maar uitgegaan. Vandaag de eerste duik met klanten. Ik heb afgesproken om de eerste paar dagen veel mee te gaan duiken om er een beetje in te komen. Voor de eerste duik hebben ik een opdracht, namelijk om een duiklokatie in kaart te brengen. Ik koop een onderwaterleitje om op te kunnen schrijven, en we vertrekken per jeepney (=afgetrapt taxibusje) naar de duikstek. Onderweg houden we de gasten een beetje aan de praat, zij zijn tenslotte op vakantie. Het water is superkalm vandaag en het zonnetje schijnt heerlijk (33'). De duik begint met een zandbodem, waarna langzaam het koraalrif zich ontpopt. Normaal probeer ik van alles te ontdekken, maar deze keer heb ik een duidelijke taak die me daarvan weerhoudt. Ik probeer alle herkenbare punten, inclusief bijbehorende dieptes en kompasrichtingen. Dat valt nog niet mee, maar het is te doen. Het klinkt raar, maar het lijkt enigszins op een videogame, waarbij het soms ook noodzakelijk is om een omgeving snel in je op te nemen. En dat helpt hier. Na 50 minuten eindigt de duik en heb ik een grof idee van de route die we hebben afgelegd. We vertrekken naar de 2e duikspot, waarbij ik geen huiswerk heb, dus gaat de camera mee. Hoewel deze duik alleen een zandbodem heeft, is er genoeg te zien. Een heerlijk relaxte duik van 60 minuten met nog 80 bar over, uitstekend luchtverbruik bij gemiddeld 12 meter diep. Terug bij de duikschool is er lunch en verder een vrij te besteden middag.

Om 17:30 maken we ons klaar voor de nachtduik, een van mijn favoriete duikomstandigheden. In het pikkedonker komen namelijk de nachtbewoners naar buiten! We varen met twee gasten naar het vlakbij gelegen san miguel reef (waar ik mijn eerste duik ook heb gedaan). Gewapend met felle zaklampen dalen we af. Zoals bekend eerst een stukje zandbodem waar al af en toe iets wegschiet zodra je erop schijnt. Ik weet weer waarom ik nachtduiken zo leuk vindt. Het is de spanning bij het zoeken naar kleine en bijzondere beestjes wat het zo leuk maakt. Deze vind je zeker niet zo snel overdag, dus nieuwe ervaringen liggen continu op de loer. Omdat deze wezentjes zich zo goed mogelijk probeert te verstoppen, is elke kleine beweging verdacht. Al snel vind ik een kleine octopus die echt in de veronderstelling is dat ik hem niet zie. De twee kleine oogjes die hij nog boven het zand uit heeft steken, reflecteren echter enorm in mijn lamplicht. Na wat water zijn kant op te hebben gewaaid neemt hij de (8) benen. Verder zoeken, en ik vind een anemoon met kleine witte krabbetjes en een groepje slapende vissen. Inmiddels bereiken we het rif en worden verdachte plekjes nu helemaal gemaximaliseerd. Ik zie murenen, wormpjes, zeesterren, en nog veel meer. Na 51 minuten houden we het voor gezien. Ge-wel-dig! Ik heb nu al zin in de volgende nachtduik. Na terugkomst op de duikschool heb ik "opruimdienst", en dat vind ik totaal niet erg. Ik spoel de spullen af berg ze netjes op. Moe en hongerig, maar zeer voldaan bestel ik een hamburger met patatjes, precies wat ik nodig had. Ik hoop vanavond eindelijk eens knap te slapen. Morgen, als het weer het toelaat, een duik naar het wat verdere Apo Island, waar ik goeie verhalen over hoor...

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Noord-Korea, Majŏn

Stefan

Actief sinds 16 Okt. 2013
Verslag gelezen: 270
Totaal aantal bezoekers 16808

Voorgaande reizen:

18 Oktober 2013 - 25 December 2013

Filipijnen 2013

Landen bezocht: