Apo island - Reisverslag uit Majŏn, Noord-Korea van Stefan - WaarBenJij.nu Apo island - Reisverslag uit Majŏn, Noord-Korea van Stefan - WaarBenJij.nu

Apo island

Blijf op de hoogte en volg Stefan

23 Oktober 2013 | Noord-Korea, Majŏn

23-10-13
Vannacht ietsje beter geslapen. De wekker gaat om 6:30, net als thuis overigens, alleen is de premisse nu een stuk aantrekkelijker. Vandaag bootduiken op het nabij gelegen Apo island. Aangezien de eigen boot van de duikschool in onderhoud is, is er een huurboot beschikbaar. Om 8:00 varen we, inclusief 3 gasten weg. Heerlijk om even op een boot te zitten, met de wind door de haren en het ochtendzonnetje dat al fel is. Na 40 minuten bereiken we het eiland, en ook gelijk de eerste duikspot. We beginnen met de diepste duik van vandaag (30m), een walldive (muur). Bij aanvang van de duik ben ik superrelaxed, maar eenmaal bij de muur zelf aangekomen staat er een vervelende stroming die me richting de muur zelf duwt. Na 20 minuten stijgen we iets op om zo binnen de stikstofgrenzen te blijven. Na 45 minuten geven de gasten aan dat hun tank leeg is, terwijl die van mij dat nog lang niet is. Grappig, want ik was ooit ook letterlijk en figuurlijk zo'n gast. Ik besluit samen met mijn buddy omhoog te gaan om het gezellig te houden. Op de boot serveren ze thee en koekjes en daar kun je nu eenmaal niets fout aan doen. Na een uurtje chillen maken we ons klaar voor de 2e duik van vandaag op een groot rif. Dit blijkt een enorme collectie van koralen en dieren, en ik kijk werkelijk mijn ogen uit. Hier vermaak ik me wel even. Het duurt niet lang of ik zie mijn eerste schildpad. Deze komt recht op de lens van mijn camera afzwemmen, dus ik krijg hem/haar vol in beeld. De rest van de duik is gevuld met ontelbare visjes, garnaaltjes, koralen, rotsformaties, echt prachtig. Mijn buddy let echter niet goed op haar duikcomputer en overschrijdt de maximum diepte van deze duik (1 minuut in deco). Op zich geen ramp, maar dit levert wel een verplichte veiligheidsstop op. Een goede buddy betaamt wacht ik even met haar mee.

Na 59 minuten houdt het hier op, maar nu omdat mijn tank bijna leeg is. Ik heb deze duik ook even goed met de instellingen van mijn camera kunnen spelen. Ik heb hier trouwens alleen geen mogelijkheid om ze van mijn camera op internet te krijgen, dus daar moet ik extern maar iets op gaan vinden binnenkort.

Na deze duik krijgen we lunch op de boot en zit ik weer heerlijk in het zonnetje, wat een leven! Om af te sluiten nemen we nog een duik op het Apo island, waar ook weer veel koraal te zien is. Ook deze duik duurt een uur. Daarna keren we terug naar de duikschool en chill ik nogwat in mijn zelf meegenomen hangmat. 'S avonds eten we met de duikgasten van de dag ook bij de duikschool en iedereen is (terecht) moe. Morgen krijg ik mijn eerste theorieles en zal Jim, mijn instructeur voor de rest van de opleiding, terugkomen van vakantie. Ik ben benieuwd....

  • 05 November 2013 - 22:05

    Laura:

    mooie foto van die frogfish.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Noord-Korea, Majŏn

Stefan

Actief sinds 16 Okt. 2013
Verslag gelezen: 249
Totaal aantal bezoekers 16806

Voorgaande reizen:

18 Oktober 2013 - 25 December 2013

Filipijnen 2013

Landen bezocht: